Czy naprawdę potrafisz słuchać ?
„Mamy problemy z komunikacją”, „Moi ludzie w ogóle nie słuchają co do nich mówię ! ”, „Czy Ty mnie w ogóle słuchasz ! ?”, „Posłuchaj mojej historii, to jest dopiero fajne !”, „.....
Jakże często słyszymy dokoła takie wypowiedzi ! Jakże często sami tak mówimy, lub mamy ochotę tak powiedzieć ! Dlaczego tak mało wokół umiejętnych słuchaczy ? Czym właściwie jest słuchanie i co nam daje, to co w sprawnej komunikacji zajmuje aż 40 % ? Umiejętność słuchania to podstawowa umiejętność pozwalająca na nawiązywanie i utrzymywanie relacji z ludźmi. Jeśli jesteś dobrym słuchaczem, zauważysz jak przyciągasz ludzi. Ludzie którzy nie słuchają sprawiają wrażenie zainteresowanych wyłącznie sobą. Informacje które wysyłają swoim zachowaniem, dają jasny przekaz „ to co mówisz nie ma dla mnie znaczenia”. Problem w tym ,że często czując się wyizolowani szukają rozwiązań, stają się jeszcze bardziej zabawni, opowiadają dowcipy, mówią o „interesujących” rzeczach..., nie dochodząc do istoty problemu. Braku umiejętności słuchania.
Czy myślisz teraz, że TEN problem CIEBIE akurat nie dotyczy ?
Odpowiedz sobie samemu – uważnie się słuchając, na poniższe pytania.
1.Jak często zdarzało Ci się w trakcie „słuchania” wypowiedzi Twojego rozmówcy, myśleć o tym co za chwilę mu powiesz ? Nie masz czasu na wysłuchanie jego/jej wypowiedz z pełną atencją, bo planujesz....co powiesz. „ Ja uważam, że...”, „Moja historia jest jeszcze śmieszniejsza...”itp. Pomyśl , czy Twoja „pseudo – odpowiedź” RZECZYWIŚCIE odnosi się do OSTATNIEJ wypowiedzi Twojego rozmówcy ? Taka blokada w słuchaniu nazywa się Próbowaniem roli. Tak jak większość ludzi, pewnie jesteś w stanie mówić z prędkością ok. 130 słów na minutę, co z tego jeśli możesz myśleć z prędkością 500 słów na minutę ! Ile wolnej „ przestrzeni „ do zapełnienia ! Zamiast zapełniać ją swoim „ gadaniem” l, analizuj co mówi rozmówca, wyciągaj wnioski, interpretuj, po prostu słuchaj i myśl o tym CO SŁYSZYSZ !
2.Jak często słuchasz z nastawieniem ? „Dobrze, posłucham tej prezentacji...” . „ Aha ! Więc to o TO chodzi !” odkrywasz nagle po 3 minutach prezentacji. I już wiesz ! Masz zdanie, wyciągnąłeś wnioski i dalej jesteś wyłączony. Taka blokada nazywa się Niedostymulacją.
Albo, inna sytuacja „ Dobrze, posłucham tej prezentacji, tylko niech facet spróbuje zacząć nudzić !” I rzeczywiście po 3 minutach prezentacji , zaczął. Ciebie już nie ma, wyłączyłeś się. Taka blokada nazywa się Nadstymulacją.
3.Wtedy możesz mieć ochotę na spróbowanie następnej blokady. Przeskakiwanie do konkluzji. Mówiący mówi, za wolno, zbyt trudno, zbyt banalnie, nudno, w rzeczywistości niedostosowuje się do Twoich potrzeb. Wtedy kończysz za niego zdania, przeskakujesz do podsumowań...Spróbuj podjąć wyzwanie wprowadzenia go na Twoje oczekiwania co do sposobu przekazywania informacji, zadając pytania wyjaśniające, prosząc o uproszczenia, wyjaśnienia...
4. „Co ona sobie o mnie myśli , że jestem głupi czy co !?”, „ Na pewno nie chce tego powiedzieć, bo jestem...”, „Mówi, że chce to zobaczyć, ale z pewnością, oszukuje...Jeśli tylko powiem...., to na pewno powie prawdę !”. Taka zabawa w psychologa amatora nazywa się Czytanie w Myślach. Zamiast słuchać, starasz się dociec „co TAK NAPRAWDĘ ” ludzie myślą i czują. Zdecydowanie najlepiej tego dociekać słuchając i po wysłuchaniu , całości przekazu ze 100 % uwagą, wtedy też można uniknąć błędu przedwczesnej oceny.
5.Jak często porównujesz, to co słyszysz, z tym co myślisz ? Szukasz pomysłów, które odpowiadają Twoim wyobrażeniom, porównujesz je z tym co Ty czujesz. To bariera Wybiórczego Słuchania. Wtedy słyszysz tylko, to ,co chcesz usłyszeć, bo jest spójne z tym co myślisz i czujesz.
To tylko 5 z najczęściej spotykanych blokad słuchania, niestety jest ich znacznie więcej...Każdy z nas wpada w sidła nieumiejętnego słuchania, co przekłada się na całą masę błędów popełnianych dalej czy to w komunikacji, sprzedaży, negocjacji, zarządzaniu...Szukając wyrafinowanych sposobów podnoszenia własnej ( lub innych ) efektywności, zacznij od rzeczy najprostszych, od tego co jest podstawą, umiejętności słuchania. Bo trudno buduje się dom zaczynając od kupowania mebli...
Więcej na temat Twoich umiejętności komunikowania się i słuchania możesz dowiedzieć się podczas naszych szkoleń lub indywidualnych konsultacji ! Zapraszam !
beata.lebiocka@alterna.pl
Kilka informacji o mnie :
• International Coaching Federation certified Professional Coach , International Assotiation of Coaches certified Coach Master
• Certyfikaty dla wykorzystywania wielu assesmentów min kilka z Center for Creative Leadership tools, Myers-Briggs - JTI, DISC and Values
• Certyfikat Behavioral Analyst
• No i inne bardziej podstawowe czyli wykształcenie i do¶wiadczenie oraz zapał !
« poprzedni | archiwum | następny »
Czy naprawdę potrafisz słuchać ?
Najczęściej spotykane ograniczenia w umiejętnym słuchaniu
„Mamy problemy z komunikacją”, „Moi ludzie w ogóle nie słuchają co do nich mówię ! ”, „Czy Ty mnie w ogóle słuchasz ! ?”, „Posłuchaj mojej historii, to jest dopiero fajne !”, „.....Jakże często słyszymy dokoła takie wypowiedzi ! Jakże często sami tak mówimy, lub mamy ochotę tak powiedzieć ! Dlaczego tak mało wokół umiejętnych słuchaczy ? Czym właściwie jest słuchanie i co nam daje, to co w sprawnej komunikacji zajmuje aż 40 % ? Umiejętność słuchania to podstawowa umiejętność pozwalająca na nawiązywanie i utrzymywanie relacji z ludźmi. Jeśli jesteś dobrym słuchaczem, zauważysz jak przyciągasz ludzi. Ludzie którzy nie słuchają sprawiają wrażenie zainteresowanych wyłącznie sobą. Informacje które wysyłają swoim zachowaniem, dają jasny przekaz „ to co mówisz nie ma dla mnie znaczenia”. Problem w tym ,że często czując się wyizolowani szukają rozwiązań, stają się jeszcze bardziej zabawni, opowiadają dowcipy, mówią o „interesujących” rzeczach..., nie dochodząc do istoty problemu. Braku umiejętności słuchania.
Czy myślisz teraz, że TEN problem CIEBIE akurat nie dotyczy ?
Odpowiedz sobie samemu – uważnie się słuchając, na poniższe pytania.
1.Jak często zdarzało Ci się w trakcie „słuchania” wypowiedzi Twojego rozmówcy, myśleć o tym co za chwilę mu powiesz ? Nie masz czasu na wysłuchanie jego/jej wypowiedz z pełną atencją, bo planujesz....co powiesz. „ Ja uważam, że...”, „Moja historia jest jeszcze śmieszniejsza...”itp. Pomyśl , czy Twoja „pseudo – odpowiedź” RZECZYWIŚCIE odnosi się do OSTATNIEJ wypowiedzi Twojego rozmówcy ? Taka blokada w słuchaniu nazywa się Próbowaniem roli. Tak jak większość ludzi, pewnie jesteś w stanie mówić z prędkością ok. 130 słów na minutę, co z tego jeśli możesz myśleć z prędkością 500 słów na minutę ! Ile wolnej „ przestrzeni „ do zapełnienia ! Zamiast zapełniać ją swoim „ gadaniem” l, analizuj co mówi rozmówca, wyciągaj wnioski, interpretuj, po prostu słuchaj i myśl o tym CO SŁYSZYSZ !
2.Jak często słuchasz z nastawieniem ? „Dobrze, posłucham tej prezentacji...” . „ Aha ! Więc to o TO chodzi !” odkrywasz nagle po 3 minutach prezentacji. I już wiesz ! Masz zdanie, wyciągnąłeś wnioski i dalej jesteś wyłączony. Taka blokada nazywa się Niedostymulacją.
Albo, inna sytuacja „ Dobrze, posłucham tej prezentacji, tylko niech facet spróbuje zacząć nudzić !” I rzeczywiście po 3 minutach prezentacji , zaczął. Ciebie już nie ma, wyłączyłeś się. Taka blokada nazywa się Nadstymulacją.
3.Wtedy możesz mieć ochotę na spróbowanie następnej blokady. Przeskakiwanie do konkluzji. Mówiący mówi, za wolno, zbyt trudno, zbyt banalnie, nudno, w rzeczywistości niedostosowuje się do Twoich potrzeb. Wtedy kończysz za niego zdania, przeskakujesz do podsumowań...Spróbuj podjąć wyzwanie wprowadzenia go na Twoje oczekiwania co do sposobu przekazywania informacji, zadając pytania wyjaśniające, prosząc o uproszczenia, wyjaśnienia...
4. „Co ona sobie o mnie myśli , że jestem głupi czy co !?”, „ Na pewno nie chce tego powiedzieć, bo jestem...”, „Mówi, że chce to zobaczyć, ale z pewnością, oszukuje...Jeśli tylko powiem...., to na pewno powie prawdę !”. Taka zabawa w psychologa amatora nazywa się Czytanie w Myślach. Zamiast słuchać, starasz się dociec „co TAK NAPRAWDĘ ” ludzie myślą i czują. Zdecydowanie najlepiej tego dociekać słuchając i po wysłuchaniu , całości przekazu ze 100 % uwagą, wtedy też można uniknąć błędu przedwczesnej oceny.
5.Jak często porównujesz, to co słyszysz, z tym co myślisz ? Szukasz pomysłów, które odpowiadają Twoim wyobrażeniom, porównujesz je z tym co Ty czujesz. To bariera Wybiórczego Słuchania. Wtedy słyszysz tylko, to ,co chcesz usłyszeć, bo jest spójne z tym co myślisz i czujesz.
To tylko 5 z najczęściej spotykanych blokad słuchania, niestety jest ich znacznie więcej...Każdy z nas wpada w sidła nieumiejętnego słuchania, co przekłada się na całą masę błędów popełnianych dalej czy to w komunikacji, sprzedaży, negocjacji, zarządzaniu...Szukając wyrafinowanych sposobów podnoszenia własnej ( lub innych ) efektywności, zacznij od rzeczy najprostszych, od tego co jest podstawą, umiejętności słuchania. Bo trudno buduje się dom zaczynając od kupowania mebli...
Więcej na temat Twoich umiejętności komunikowania się i słuchania możesz dowiedzieć się podczas naszych szkoleń lub indywidualnych konsultacji ! Zapraszam !
beata.lebiocka@alterna.pl
Kilka informacji o mnie :
• International Coaching Federation certified Professional Coach , International Assotiation of Coaches certified Coach Master
• Certyfikaty dla wykorzystywania wielu assesmentów min kilka z Center for Creative Leadership tools, Myers-Briggs - JTI, DISC and Values
• Certyfikat Behavioral Analyst
• No i inne bardziej podstawowe czyli wykształcenie i do¶wiadczenie oraz zapał !
« poprzedni | archiwum | następny »
Ostatnie 10 artykułów
- » Jak zmotywować się do rozwoju w czasach pandemii? Porada trenera HILLWAY
- » Pozyskiwanie nowych klientów – PROSPECTING
- » Przykładowy cykl szkoleń dla działu handlowego, mający na celu stworzyć profesjonalnie działający zespół, który skutecznie realizuję plany szkoleniowe
- » Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów
- » POKOLENIE „Y” W PRACY
- » Koniec ery przeciętnych sprzedawców?
- » Po co nam rozwój? Czy inwestowanie we własne umiejętności jest potrzebne?
- » BY INNI SŁUCHALI Z PODZIWEM - O prezentacjach biznesowych i wystąpieniach publicznych
- » Pokolenie Y. Zarządzanie generacją.
- » 5 ważnych elementów, ważnych w nowej pracy