Pomoc Zaloguj się
Znajdujesz się: www.szkolenia.com.pl » artykuły


POKOLENIE „Y” W PRACY

W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej badań i publikacji na temat pokolenia dwudziestoparolatków, którzy weszli w dorosłe życie w nowym stuleciu, określanych jako Pokolenie Y (lub generacja millenium).

Zasady wykorzystania cech przedstawicieli Pokolenia Y:

Rekrutacja

Y czerpie informacje z rynku pracy głównie z Internetu oraz nieformalnych kontaktów. Większość z nich na bieżąco śledzi, co dzieje się w ich branży, przeglądają ogłoszenia o pracy, wymieniają na forach dyskusyjnych informacje nt. pracodawców oraz doświadczeń z rekrutacji. Istotne jest więc, aby wizerunek pracodawcy oraz oferta pracy były prawdziwe i zarazem odzwierciedlały naturalne oczekiwania Y co do stałego rozwoju i wynagradzania za wyniki. Ważne znaczenie ma również przebieg procesu rekrutacji oraz adaptacji w firmie – przeprowadzone nieprofesjonalnie i niedbale skutecznie zniechęcą Y do danej pracy.


Komunikacja

Wychowany przez media elektroniczne Y przyzwyczajony jest do krótkich i konkretnych komunikatów. Wszelkie prezentacje i szkolenia muszą mieć urozmaiconą formę. Delegując mu zadania należy zawsze wyjaśniać zależności przyczynowo-skutkowe, aby rozumiał znaczenie swojej pracy i sposób funkcjonowania firmy. Y ceni też możliwość wyrażania swoich opinii i propozycji zmian dotychczasowych standardów – należy zawsze chwalić jego inicjatywę i informować, czy i w jakim zakresie zmiany te mogą zostać zrealizowane.


Motywacja

Y koncentruje się na wynikach, należy więc ściśle powiązać nagradzanie jego pracy z konkretnymi osiągnięciami, wyjaśniać te zależności i przypominać o celu, do którego dąży (czyli odpowiadać na jego ulubione pytanie „A co ja z tego będę miał?”). Cele zawsze powinny być ambitne, ale realistyczne. Szef Y-ka musi być przygotowany, że artykułuje on swoje oczekiwania wprost i nie ma problemów z upominaniem się o awans czy podwyżkę.


Podejście indywidualne

Y potrzebuje stałej stymulacji i nowości – w jego miejscu pracy musi się coś dziać, powinien od czasu do czasu otrzymywać nowe zadania lub większy zakres odpowiedzialności, aby nie miał wrażenia, że stoi w miejscu. Pół roku czy rok na tym samym stanowisku to dla niego dużo. Krytyczny jest drugi rok pracy u danego pracodawcy – jeśli Y czuje, że nie rozwija się, nie otrzymał podwyżki, wtedy szybko decyduje się na zmianę pracy.

Słabe strony pracowników Pokolenia Y :
  • Niechęć do podporządkowania się regułom
  • Postawa roszczeniowa wobec pracodawcy – „A co ja z tego będę miał?”
  • Potrzeba stałej informacji zwrotnej i stymulacji (nie znoszą rutyny)
  • Trudności w kontaktach bezpośrednich (preferują komunikację elektroniczną)
  • Skłonność do ryzyka
  • Problemy z przyjmowaniem krytyki
  • Mniejsza skłonność do lojalności
  • Własny komfort i wygoda zamiast poświęcania się dla pracodawcy

Mocne strony pracowników Pokolenia Y :

  • Znajomość nowych technologii ICT
  • Zadaniowe podejście do pracy
  • Niezależność i ambicja
  • Duże znaczenie osobistego rozwoju i sukcesu finansowego
  • Poszukiwanie zmian, innowacyjność
  • Pewność siebie i jasne określanie swoich oczekiwań
  • Duże zaangażowanie w pracę, która naprawdę interesuje i daje satysfakcję
  • Duże znaczenie reputacji firmy oraz dobrej atmosfery pracy
  • Dbanie o równowagę praca – życie


Jak zatrzymać ludzi przy sobie ?

  • Twórz interesujące projekty, które będę wymagały zdobycia dodatkowej wiedzy.
  • Doceniaj i szybko nagradzaj ciężką pracę.
  • Oferuj konkurencyjne płace.
  • Oferuj ciągłe szkolenia.
  • Bądź otwarty na dyskusje i propozycje.
  • Stwórz przyjazną atmosferę w miejscu pracy.
  • Pokaż, że zależy ci na ludziach, nie tylko na firmie.
  • Oferuj potrzebne narzędzia.
  • Oferuj możliwość dalszego rozwoju.
  • Upewnij się, że pracownicy mają dość czasu i możliwości, by robić to, co potrafią najlepiej.


Źródło: VIDI Centrum Rozwoju Kadr,
https://superszkolenia.pl/blog/pokolenie-y-w-pracy/




  1. drukuj
« poprzedni   |   archiwum   |   następny »