Dobrze zaplanowana ocena pracowników to przede wszystkim wybór odpowiedniej metody oceniania i ustalenie kryteriów oceny. Od tego wyboru zależy czy w trakcie procesu oceny i po nim napotkamy przeszkody, czy będzie ona przebiegła w sposób płynny i efektywny. Ewaluacja pracownika to proces, który może przynieść zarówno szkody dla firmy jeśli jest błędnie wdrożona, jak i wymierne korzyści, jeśli jest prawidłowo wdrożona.
Ocena pracownika powinna być jasno opisana, miarodajna i maksymalnie dostosowana do firmy oraz do ocenianych pracowników. Skupiać się na elementach, które wskażą nam jak najlepiej wykorzystać potencjał ocenianego pracownika, dla potrzeb firmy i dla jego własnego rozwoju. W czasie oceny warto wziąć pod uwagę perspektywę ocenianego oraz pamiętać o funkcji oceny – ewaluacyjnej i rozwojowej.
Jak oceniać pracowników, by zwiększyć ich skuteczność?
Jeśli chcemy uniknąć sytuacji konfliktowych warto poinformować obie strony o celu tej oceny. Najczęściej, jeśli osobą, która będzie oceniana nie zna celu, w jakim przeprowadzana jest ocena, ma najczarniejsze myśli-zakłada, że będę zwolnienia, że będą zmiany. I każdy z nasz ma wewnątrz siebie naturalną reakcją obroną na ocenę siebie i swoje pracy.
Dlatego ważna jest informacja dla obu stron – PO CO OCENA Pracowników – jest przeprowadzono, jakie obowiązują kryteria oceny, co jest branie pod uwagę w trakcie oceny.
Jak oceniać, by nie budzić konfliktów?
W całym procesie oceny ważny jest feedback. Oceniany pracownik powinien wiedzieć jakie cechy, umiejętności są brane pod uwagę, czy pracuje dobrze i w jakim kierunku może się jeszcze rozwijać. Feedback czyli konstruktywna informacja zwrotna polega na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi na temat efektów jego pracy.
• Zanim zaczniesz komunikować informację zwrotną zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć.
• Uczciwie przyznaj jakie są Twoje intencje.
• Zwracaj się bezpośrednio do osoby
• Wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu
• Oceniaj zachowanie a nie osobę
• Bądź konkretny
• Opisuj zachowanie
• Nie formułuj pochopnych wniosków
• Unikaj publicznej oceny
• Nie oceniaj aspektów
• Nie formułuj pochopnych wniosków
• Unikaj publicznej oceny
• Nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu
• Skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”
• Jasno formułuj swoje oczekiwania
• Skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej
Ewaluacja pracownika to proces, do którego trzeba się należycie przygotować. Ocena pracowników, która została przeprowadzona w sposób prawidłowy otwarty i jasny dla stron, które w niej brały w niej udział na pewno przyniesie wymierne efekty dla firmy i samych pracowników. Ocena powinna być jasna, miarodajna, pracownik powinien otrzymać informację zwrotną dotyczącą jego pracy. W ten sposób z pewnością jego lojalność wzrośnie, a manager otrzyma bardziej wymierne efekty oceny w postaci bardzo cennych dla firmy informacji.
Zapraszamy na warsztat szkoleniowy OCENA PRACOWNIKA
Beata Kubicius
« poprzedni | archiwum | następny »
Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów
Ocena pracy naszych współpracowników to zadanie wymagające przygotowania. Często jest prowadzona przez kadrę kierowniczą lub dział hr, samych pracowników i współpracowników ocenianego.Dobrze zaplanowana ocena pracowników to przede wszystkim wybór odpowiedniej metody oceniania i ustalenie kryteriów oceny. Od tego wyboru zależy czy w trakcie procesu oceny i po nim napotkamy przeszkody, czy będzie ona przebiegła w sposób płynny i efektywny. Ewaluacja pracownika to proces, który może przynieść zarówno szkody dla firmy jeśli jest błędnie wdrożona, jak i wymierne korzyści, jeśli jest prawidłowo wdrożona.
Ocena pracownika powinna być jasno opisana, miarodajna i maksymalnie dostosowana do firmy oraz do ocenianych pracowników. Skupiać się na elementach, które wskażą nam jak najlepiej wykorzystać potencjał ocenianego pracownika, dla potrzeb firmy i dla jego własnego rozwoju. W czasie oceny warto wziąć pod uwagę perspektywę ocenianego oraz pamiętać o funkcji oceny – ewaluacyjnej i rozwojowej.
Jak oceniać pracowników, by zwiększyć ich skuteczność?
Jeśli chcemy uniknąć sytuacji konfliktowych warto poinformować obie strony o celu tej oceny. Najczęściej, jeśli osobą, która będzie oceniana nie zna celu, w jakim przeprowadzana jest ocena, ma najczarniejsze myśli-zakłada, że będę zwolnienia, że będą zmiany. I każdy z nasz ma wewnątrz siebie naturalną reakcją obroną na ocenę siebie i swoje pracy.
Dlatego ważna jest informacja dla obu stron – PO CO OCENA Pracowników – jest przeprowadzono, jakie obowiązują kryteria oceny, co jest branie pod uwagę w trakcie oceny.
Jak oceniać, by nie budzić konfliktów?
W całym procesie oceny ważny jest feedback. Oceniany pracownik powinien wiedzieć jakie cechy, umiejętności są brane pod uwagę, czy pracuje dobrze i w jakim kierunku może się jeszcze rozwijać. Feedback czyli konstruktywna informacja zwrotna polega na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi na temat efektów jego pracy.
• Zanim zaczniesz komunikować informację zwrotną zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć.
• Uczciwie przyznaj jakie są Twoje intencje.
• Zwracaj się bezpośrednio do osoby
• Wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu
• Oceniaj zachowanie a nie osobę
• Bądź konkretny
• Opisuj zachowanie
• Nie formułuj pochopnych wniosków
• Unikaj publicznej oceny
• Nie oceniaj aspektów
• Nie formułuj pochopnych wniosków
• Unikaj publicznej oceny
• Nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu
• Skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”
• Jasno formułuj swoje oczekiwania
• Skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej
Ewaluacja pracownika to proces, do którego trzeba się należycie przygotować. Ocena pracowników, która została przeprowadzona w sposób prawidłowy otwarty i jasny dla stron, które w niej brały w niej udział na pewno przyniesie wymierne efekty dla firmy i samych pracowników. Ocena powinna być jasna, miarodajna, pracownik powinien otrzymać informację zwrotną dotyczącą jego pracy. W ten sposób z pewnością jego lojalność wzrośnie, a manager otrzyma bardziej wymierne efekty oceny w postaci bardzo cennych dla firmy informacji.
Zapraszamy na warsztat szkoleniowy OCENA PRACOWNIKA
Beata Kubicius
Ekspert - Manager ds. szkoleń
Żródło: https://superszkolenia.pl« poprzedni | archiwum | następny »
Ostatnie 10 artykułów
- » Jak zmotywować się do rozwoju w czasach pandemii? Porada trenera HILLWAY
- » Pozyskiwanie nowych klientów – PROSPECTING
- » Przykładowy cykl szkoleń dla działu handlowego, mający na celu stworzyć profesjonalnie działający zespół, który skutecznie realizuję plany szkoleniowe
- » Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów
- » POKOLENIE „Y” W PRACY
- » Koniec ery przeciętnych sprzedawców?
- » Po co nam rozwój? Czy inwestowanie we własne umiejętności jest potrzebne?
- » BY INNI SŁUCHALI Z PODZIWEM - O prezentacjach biznesowych i wystąpieniach publicznych
- » Pokolenie Y. Zarządzanie generacją.
- » 5 ważnych elementów, ważnych w nowej pracy