1. Oceniaj sytuację z innej perspektywy. Weź pod uwagę to, że inna osoba też odczuwa i myśli; postaraj się zrozumieć sytuację, biorąc pod uwagę jej punkt widzenia. To jest też sprawdzian dla twoich słabości. Zadawaj otwarte pytania, a przypuszczenia odłóż na bok. Redaguj, formułuj ponownie lub zreasumuj to, co zostało powiedziane. Musisz okazywać empatię i informować o tym, że rozumiesz. Jeżeli tak nie jest, zadawaj pytania otwarte, tak aby wyjaśniać zagadnienia. Mów o tym jak ważne jest zrozumienie dla Ciebie.
2. Twórz rozwiązania. Niech twoim priorytetem stanie się nie osobiste zwycięstwo, tylko tworzenie nowych pomysłów i poszukiwanie kreatywnych alternatywnych rozwiązań. Zacznij od rozpoznawania motywów, celów i programów innych osób i określ wzajemne punkty porozumienia i współzależności. Wspólnie szukajcie poszczególnych rozwiązań, bez wcześniejszego dokonywania ich oceny. Okaż alternatywny punkt widzenia, zadając pytanie w stylu: ”Czy innym rozwiązaniem może być X?” Najważniejsze, żebyś był otwarty na zmiany.
3. Okazuj emocje. Mów szczerze i bezpośrednio do drugiej osoby. Naucz komunikować się poprzez słowa, ale bądź pewien, że okazywanie emocji jest pomocne w procesie komunikacji. Pamiętaj, że emocje mogą nabierać różnego wyrazu w komunikacji i że jest je o wiele łatwiej interpretować niż słowa. Uważnie dobieraj słowa. Niech będą one utrzymane w tonie, zarówno uprzejmości, jak i profesjonalizmu. Wyjaśniaj jak się czujesz i dlaczego. Przedstawiaj informacje w sposób nie wyrażający zarzutów. Nie pozwól, aby twoje problemy rezonowały z problemami innej osoby. Poproś o chwilę czasu, jeżeli chcesz pomyśleć nad tym, w jaki sposób wyrazić siebie.
4. Wyciągnij rękę. Postaraj się naprawić emocjonalny uraz wywołany przez konflikt; uczyń pierwszy krok, aby proces komunikacji rozpocząć od nowa. Zapytaj sam siebie: ”Jak chcę, aby mnie postrzegano kiedy konflikt ustanie?” Kontynuuj współpracę z osobą, z którą byłeś w konflikcie. Okaż swoją szczerą chęć zrozumienia. Przyznaj się do odpowiedzialności za swój udział w konflikcie. Zapytaj co możesz zrobić w ramach rekompensaty.
5. Myśl i zastanawiaj się. Zanalizuj sytuację i zastanów się nad najlepszą drogą jej rozwoju sytuacji. Zanotuj jaka była twoja wstępna reakcja na konflikt i zastanów się dlaczego zachowałeś się w taki sposób. Rozważ wpływ różnic w stylu i opiniach. Uważnie zanalizuj reakcje alternatywne i wszelkie ”za i przeciw” każdej z nich. Przegrupuj swoje myśli i strategie. Również innym daj czas na przemyślenia.
6. Opóźniaj reakcje. Najczęściej najlepszą taktyką jest opóźnianie reakcji na poszczególne sytuacje, zanim się ustabilizują. Kiedy napięcie i emocje zakłócają umiejętność rozwiązywania problemów, poproś o chwilę czasu. Przypomnij sobie, że opóźnianie odpowiedzi nie oznacza unikania lub ignorowania konfliktu. Po uspokojeniu, skup się ponownie i dokonaj przemyśleń. Powróć do konfliktu, zarządzając nim konstruktywnie..
7. Dostosuj się. Spróbuj być elastyczny. Bądź optymistą. Próbuj dostrzec najlepsze strony sytuacji. Patrz na przód, nie wstecz. Kieruj się myślami, które uczą cię dostosowania i akceptacji. Przejawiaj optymizm. Myśl, że wszystko się ułoży. Kiedy musisz się ”naładować” lub chcesz, aby dodano ci otuchy, poszukaj życzliwych współpracowników lub przyjaciół. Kiedy pojawiają się okazje, aby się pogodzić lub ponownie rozwiązać konflikt, próbuj to czynić. Bądź profesjonalistą w tym, co mówisz, jak się zachowujesz i jakie masz nastawienie. Unikaj sarkazmu, cynizmu, złego humoru, czy wrogiego nastawienia.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o rozwiązywaniu konfliktów bądź radzeniu sobie w konkretnej sytuacji konfliktowej skontaktuj się z nami i umów na spotkanie!
kontakt@alterna.pl
« poprzedni | archiwum | następny »
7 sposobów radzenia sobie z konfliktem…
Co się dzieje, kiedy w twojej organizacji powstaje konflikt? Radzenie sobie z konfliktem to zadanie, z którym zmaga się, a nawet unika wielu menedżerów. Ucząc się 7 sposobów jak reagować na konflikt, nieporozumienie i niezgodę możesz przekształcić w konstruktywny element komunikacji. |
2. Twórz rozwiązania. Niech twoim priorytetem stanie się nie osobiste zwycięstwo, tylko tworzenie nowych pomysłów i poszukiwanie kreatywnych alternatywnych rozwiązań. Zacznij od rozpoznawania motywów, celów i programów innych osób i określ wzajemne punkty porozumienia i współzależności. Wspólnie szukajcie poszczególnych rozwiązań, bez wcześniejszego dokonywania ich oceny. Okaż alternatywny punkt widzenia, zadając pytanie w stylu: ”Czy innym rozwiązaniem może być X?” Najważniejsze, żebyś był otwarty na zmiany.
3. Okazuj emocje. Mów szczerze i bezpośrednio do drugiej osoby. Naucz komunikować się poprzez słowa, ale bądź pewien, że okazywanie emocji jest pomocne w procesie komunikacji. Pamiętaj, że emocje mogą nabierać różnego wyrazu w komunikacji i że jest je o wiele łatwiej interpretować niż słowa. Uważnie dobieraj słowa. Niech będą one utrzymane w tonie, zarówno uprzejmości, jak i profesjonalizmu. Wyjaśniaj jak się czujesz i dlaczego. Przedstawiaj informacje w sposób nie wyrażający zarzutów. Nie pozwól, aby twoje problemy rezonowały z problemami innej osoby. Poproś o chwilę czasu, jeżeli chcesz pomyśleć nad tym, w jaki sposób wyrazić siebie.
4. Wyciągnij rękę. Postaraj się naprawić emocjonalny uraz wywołany przez konflikt; uczyń pierwszy krok, aby proces komunikacji rozpocząć od nowa. Zapytaj sam siebie: ”Jak chcę, aby mnie postrzegano kiedy konflikt ustanie?” Kontynuuj współpracę z osobą, z którą byłeś w konflikcie. Okaż swoją szczerą chęć zrozumienia. Przyznaj się do odpowiedzialności za swój udział w konflikcie. Zapytaj co możesz zrobić w ramach rekompensaty.
5. Myśl i zastanawiaj się. Zanalizuj sytuację i zastanów się nad najlepszą drogą jej rozwoju sytuacji. Zanotuj jaka była twoja wstępna reakcja na konflikt i zastanów się dlaczego zachowałeś się w taki sposób. Rozważ wpływ różnic w stylu i opiniach. Uważnie zanalizuj reakcje alternatywne i wszelkie ”za i przeciw” każdej z nich. Przegrupuj swoje myśli i strategie. Również innym daj czas na przemyślenia.
6. Opóźniaj reakcje. Najczęściej najlepszą taktyką jest opóźnianie reakcji na poszczególne sytuacje, zanim się ustabilizują. Kiedy napięcie i emocje zakłócają umiejętność rozwiązywania problemów, poproś o chwilę czasu. Przypomnij sobie, że opóźnianie odpowiedzi nie oznacza unikania lub ignorowania konfliktu. Po uspokojeniu, skup się ponownie i dokonaj przemyśleń. Powróć do konfliktu, zarządzając nim konstruktywnie..
7. Dostosuj się. Spróbuj być elastyczny. Bądź optymistą. Próbuj dostrzec najlepsze strony sytuacji. Patrz na przód, nie wstecz. Kieruj się myślami, które uczą cię dostosowania i akceptacji. Przejawiaj optymizm. Myśl, że wszystko się ułoży. Kiedy musisz się ”naładować” lub chcesz, aby dodano ci otuchy, poszukaj życzliwych współpracowników lub przyjaciół. Kiedy pojawiają się okazje, aby się pogodzić lub ponownie rozwiązać konflikt, próbuj to czynić. Bądź profesjonalistą w tym, co mówisz, jak się zachowujesz i jakie masz nastawienie. Unikaj sarkazmu, cynizmu, złego humoru, czy wrogiego nastawienia.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o rozwiązywaniu konfliktów bądź radzeniu sobie w konkretnej sytuacji konfliktowej skontaktuj się z nami i umów na spotkanie!
kontakt@alterna.pl
« poprzedni | archiwum | następny »
Ostatnie 10 artykułów
- » Jak zmotywować się do rozwoju w czasach pandemii? Porada trenera HILLWAY
- » Pozyskiwanie nowych klientów – PROSPECTING
- » Przykładowy cykl szkoleń dla działu handlowego, mający na celu stworzyć profesjonalnie działający zespół, który skutecznie realizuję plany szkoleniowe
- » Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów
- » POKOLENIE „Y” W PRACY
- » Koniec ery przeciętnych sprzedawców?
- » Po co nam rozwój? Czy inwestowanie we własne umiejętności jest potrzebne?
- » BY INNI SŁUCHALI Z PODZIWEM - O prezentacjach biznesowych i wystąpieniach publicznych
- » Pokolenie Y. Zarządzanie generacją.
- » 5 ważnych elementów, ważnych w nowej pracy