Pomoc Zaloguj się
Znajdujesz się: www.szkolenia.com.pl » artykuły


KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA, CZYLI JAK DZIAŁAĆ EFEKTYWNIE

W pewnej firmie kobieta szef oceniając dostarczony jej raport powiedziała autorowi: „W zasadzie jest nie jest źle. Nie ma większych błędów, niech Pan jeszcze go raz przeczyta, zakreśliłam obszary wymagające uwagi. Myślę, że można by jeszcze dodać dane...”. Na spotkaniu obecna była także asystentka szefowej. Kiedy opuścili gabinet zapytała go czy nie zmartwił się krytyką przełożonej, ten wyraził głębokie zdumienie, ponieważ był przekonany, że raport został doskonale oceniony, a to co wymaga poprawienia czy dopisania to kosmetyczna korekta.

A jaka jest Państwa opinia? Czy autor trafnie odczytał intencje szefowej? Dlaczego asystentka była przekonana, że jest ona niezadowolona i skrytykowała raport?
Prawdopodobnie dlatego, że będąc kobietą lepiej i trafniej odczytywała treści zawarte w kobiecym sposobie przekazywania tego typu informacji.
Różnice pojawiają się także innych obszarach komunikowania się. Obie płcie w inny sposób podejmują decyzje, inaczej też negocjują.
Czym innym jest dla nich konflikt i rywalizacja. Czemu innemu służy rozmowa. Są także różnice w oczekiwaniach dotyczących udzielania wsparcia i okazywania bliskości.



Oczywiście można przeżyć życie i nie zdawać sobie sprawy z tych odmienności lub prezentować stanowisko, że „zrozumieć kobiety to próżny trud” albo „ mężczyźni są dziwni”. Czy można sobie jednak na takie podejście pozwolić, kiedy jest się szefem zespołu składającego się w całości z kobiet lub kobietą na kluczowym stanowisku z mężczyznami jako zastępcami?

Żyjemy w czasach, kiedy szybki i pozbawiony szumu przepływ informacji oraz stabilny i dobrze współpracujący zespół jest gwarancją powodzenia przedsięwzięć – poznanie i zrozumienie języka drugiej płci może być kluczem do sukcesu.



Choć obok siebie, żyjemy w innych światach.



Nasze, – czyli kobiece i męskie - drogi ewolucyjne, choć równoległe, mają swoje własne trasy, a koleiny norm i oczekiwań, jakie ma społeczeństwo nie są jednakowe dla obu płci.

Genezę różnic między płciami można wytłumaczyć przynajmniej na dwa sposoby.

Pierwszy pogląd zakłada, że różnice między płciami są dziedzictwem procesu ewolucji człowieka i odzwierciedlają podział ról społecznych przypisanych obu płciom. Podstawowym powodem różnic pomiędzy kobietami a mężczyznami są więc wg tej koncepcji funkcje rodzicielskie.
Dzisiejsze kobiety przewyższają mężczyzn w zdolności do odbierania i nadawania komunikatów niewerbalnych oraz w posługiwaniu się językiem mówionym i pisanym. Pozostając przez stulecia w kręgu domowego ogniska z innymi kobietami i dziećmi, zdobywały wysokie umiejętności interpersonalne.

Mężczyźni, wyłączeni z opieki nad potomstwem, mogli poświecić swój czas i energię na działania w sferze publicznej. Od najmłodszych lat towarzyszy im również dzisiaj rywalizacja, dzięki której lepiej radzą sobie w sytuacji konfliktów. Wykształciła się także potrzeba osiągania wysokiego statusu, który gwarantował (i dziś też gwarantuje) dostęp do atrakcyjnych partnerek.

Druga koncepcja upatruje przyczyny różnic w społecznym podziale pracy. Socjalizacja chłopców i dziewczynek przebiega odmiennie i zaczyna się tuż po narodzinach. Społeczeństwo dysponuje szeregiem mechanizmów, aby wywierać presję i narzucać odmienne standardy. Skutkiem takich działań jest pogłębianie się różnic pomiędzy płciami, które są wzmacniane odmiennymi oczekiwaniami związanymi z pełnieniem stereotypowych ról społecznych: kobiety – matki i mężczyzny – głowy rodziny.



Język kobiet – język mężczyzn.



Jednak czasy, w których kobiety tkwiły w zaciszu domowego ogniska oraz były pozbawione wszelkich praw odchodzą w naszej kulturze w zamierzchłą przeszłość.

Dziś panie powszechnie uczestniczą w życiu publicznym i pracują zawodowo, obejmują najwyższe urzędy w państwie, rządzie i są obecne na wszystkich szczeblach spółek i firm. Nierzadko też są głównymi żywicielkami rodzin i zajmują się z sukcesem swoją karierą zawodową. Zmienił się więc cały kontekst społeczny, ale różnice utrwalone przez dziesiątki tysięcy lat pozostały.

Deborah Tannen amerykańska socjolingwistka opisuje w swoich pracach zasady, jakie cechują kobiecy i męski styl komunikowania się. Najważniejszą różnicą jest dążenie do symetrii lub asymetrii w rozmowie i zachowaniu. Zachowanie symetrii to między innymi sposób prowadzenia konwersacji zapewniający równy dostęp do głosu, pozostawianie miejsca na wypowiedź drugiej stronie oraz odwzajemnianie pytań – taki styl preferują kobiety.
Męski styl konwersacyjny to utrzymywanie asymetrii polegającej na monopolizowaniu głosu, przerywaniu, wchodzeniu w słowo oraz przyjmowanie roli eksperta w celu zapewnienia sobie wyższej pozycji.



Ignorowanie specyfiki języka kobiet i mężczyzn niesie ryzyko nieporozumień.

Kobiety często mają poczucie, że są niedocenione i, że tylko na kolegów spływa splendor osiągnięć całego zespołu. Mężczyźni zaś często narzekają, że kobiety są niezdecydowane, że same nie wiedzą, czego chcą i, że pewnie mają „złe dni”. Eskalacja takich postaw to prosta droga do konfliktów i odchodzenia cennych pracowników.

Nie o to jednak chodzi by gloryfikować jeden styl a krytykować drugi, ważne jest by uznać i zrozumieć te różnice, nauczyć się dobrze z nimi funkcjonować i wykorzystać zalety każdego z nich w określonej sytuacji.
Warto zatem zrozumieć niezrozumiałe.



Zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanym przez nas treningu TRENING KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ, czyli jak działać efektywnie, który odbędzie się w dniach 2-3 lipca 2007 w Warszawie.
Po szczegółowe informacje zapraszamy na stronę www.homocreatore.pl lub prosimy o kontakt telefoniczny (022) 629 77 87.



Uczestnicy nauczą się, w jaki sposób porozumiewać się z płcią przeciwną, aby usprawnić przepływ informacji i wyeliminować szum informacyjny, zmniejszyć straty spowodowane konfliktami oraz polepszyć atmosferę w pracy.

Poznają zasady komunikowania się kobiet i mężczyzn, i będą potrafili odpowiadać stosownie do oczekiwań drugiej strony.



Uzyskają też praktyczne umiejętności, które pomogą im w skutecznym, osiąganiu celów w negocjacjach z płcią przeciwną.



Dostaną też odpowiedzi na poniższe pytania:
• Na czym polegają różnice w stylu konwersacyjnym kobiet i mężczyzn?
• Jak bezkonfliktowo współpracować z osobami przeciwnej płci?
• Jaka wiedza i umiejętności potrzebne są kobiecie, aby skutecznie zarządzać zespołem, w którym przeważają mężczyźni?
• O czym powinien pamiętać mężczyzna, pracując w zespole składającym się z kobiet?



Ośrodek Doradztwa i Treningów Szkoleniowych HOMO CREATORE skupia zespół doświadczonych doradców i trenerów praktyków – specjalistów z zakresu psychologii, organizacji, zarządzania, sprzedaży i coachingu, którzy posiadając wysokie kompetencje w swojej dziedzinie, podchodzą z pasją, zaangażowaniem i radością do wykonywanej pracy – czym potrafią zarazić uczestników szkoleń!



Zapraszamy do kontaktu z nami: www.homocreatore.pl, www.szkolenia-biznesowe.pl; biuro@homocreatore.pl albo telefonicznie (022) 629 77 87.


  1. drukuj
« poprzedni   |   archiwum   |   następny »