Kto i kiedy ma prawa autorskie do zdjęć, czy i w jakich okolicznościach mogą na zdjęciu znajdować się rozpoznawalni ludzie znani lub nie znani publicznie, czy bezpieczeństwo i ochronę przed roszczeniami zapewnia nam kupowanie materiałów graficznych lub zdjęciowych od agencji reklamowej...?
Prawa autorskie w marketingu odgrywają w dzisiejszym świecie powszechnego dostępu do Internetu, mediów i reklamy niebagatelną rolę ze względu na pojawiające się konkretne problemy, np. z wykorzystaniem wizerunków osób.
Wielokrotnie w pracy marketingowej podejmuje się (nawet nie zdając sobie często z tego sprawy) decyzje dotyczące praw autorskich. Przykładów na naruszenie i ochronę praw autorskich dostarcza życie oraz… procesy sądowe, których w ostatnim czasie jest coraz więcej.
Wracamy do naszej imprezy
Do obsługi tego wydarzenia oddelegowany jest pracownik firmy, który w ramach swoich kompetencji ma wykonać serię zdjęć. Podczas wieczoru występuje znana gwiazda muzyki pop, która prezentuje swój repertuar. Podczas wydarzenia obecni są ludzie z tzw. pierwszych stron gazet a także pracownicy firmy z osobami towarzyszącymi i zaproszeni goście. Wydarzenie się zakończyło, zdjęcia zostały przez pracownika wykonane, galerię umieszczono na stronach internetowych firmy.
Wątpliwości
Przede wszystkim - kto ma prawa autorskie do zdjęć? Czy pracownik, który w zakresie obowiązków nie ma zapisu o wykonywaniu zdjęć, ale o obsłudze wydarzeń promocyjnych, czy też jego pracodawca?
Czy, jeśli pracownik wykonywał zdjęcia poza czasem pracy, nie odbierając godzin nadliczbowych, to może skutecznie dochodzić przed sądem, że jest autorem zdjęć? Co w przypadku, gdy sąd uzna, że faktycznie pracownik ma wszelkie prawa autorskie do zdjęć?
Co do zasady, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa - z chwilą przyjęcia utworu - autorskie prawa majątkowe, w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.
Od tej zasady są jednak wyjątki przewidziane w prawie autorskim... Jeśli już uporamy się z kwestią dotyczącą praw autorskich i tak pozostaje szereg wątpliwości np. związanych z wizerunkiem osób uczestniczących w wydarzeniu. Zgodnie bowiem z prawem autorskim rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.
Prawo autorskie też przewiduje od tej zasady wyjątki m.in. w przypadku otrzymania przez osobę uwidocznioną na zdjęciu zapłaty, a także jeśli osoba uwidoczniona na zdjęciu stanowi jedynie szczegół całości takiej, jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.
Tu pojawiają się oczywiście dalsze kłopoty
W jaki sposób określić, czy dana osoba jest tzw. „szczegółem większej całości” a także, jak - w znaczeniu prawnym - należy rozumieć zgromadzenie, czy imprezę publiczną.
Prawo autorskie przewiduje jednocześnie, że brak wymaganej zgody oznacza, że zdjęć tych nie można wykorzystywać w celach komercyjnych (np. reklamie produktu). Tu jawi się szereg orzeczeń Sądu Najwyższego, które niemal w jednoznaczny sposób określają, że takie postępowanie jest bezprawne (są oczywiście orzeczenia stanowiące wyjątki od tej zasady). Zakładając jednak, że umieszczenie w tzw. galerii na stronach internetowych nie ma charakteru komercyjnego a jedynie cel informacyjny i że nie jest wymagana zgoda na umieszczania wizerunków osób bawiących się podczas imprezy - i tak pojawiają się dalsze pytania, m.in. czy w naszej galerii możemy umieszczać wizerunek gwiazdy występującej podczas zabawy? W jaki sposób to zrobić? Czy mamy prawo tylko i wyłącznie do prezentowania wizerunku tej osoby podczas jej występu, czy też podczas całej imprezy, gdy gwiazda tańczyła i piła alkohol (co może być dla naszej gwiazdy niewygodne).
Zasadniczo prawo autorskie uznaje, że nie jest wymaganie zezowanie na rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych.
A więc, czy nasze zdjęcie wykonane już po zakończeniu wykonywania przez gwiazdę pracy, nie będzie wymagało przypadkiem jej zezwolenia na publikację?
Poza tym, czy takie zezwolenie może być dorozumiane (skoro gwiazda się nie sprzeciwia to może daje milczącą zgodę?).
Kosztowne konsekwencje niewiedzy
Jedno wydarzenie a tyle pytań . Pamiętać należy, że prawo autorskie przewiduje zadośćuczynienie pieniężne za naruszenie prawa do wizerunku a z analizy akt sądowych wynika, że kwoty zasądzanego zadośćuczynienia wahają się między 5.000 zł a 150.000 zł. Warto o tym pamiętać podejmując decyzję o publikowaniu wizerunku.
Trzeba jeszcze podkreślić, że ciężar posiadania zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku będzie spoczywał na… firmie, która rozpowszechnia wizerunek.
Te wątpliwości dotyczą tylko jednej ze sfer prawa autorskiego, tj. prawa do wizerunku.
A przecież jest jeszcze kwestia poprawnych zapisów umowy łączącej strony. Nie wszyscy bowiem zdajemy sobie sprawę, że niewłaściwe zapisy umowy zawsze będą wyjaśniane na korzyść twórcy, który dostarczył utwór.
Na skutek wielu nowelizacji twórca jest obecnie niezwykle silnie chroniony. Wszystko co dotyczy wykorzystywania czyjejś twórczości powinno być uregulowane w umowie łączącej twórcę ze zleceniodawcą. Z praktyki i doświadczenia prawniczego wynika jednak, że umowy pisane są przez pracowników firmy, którzy nie mają wykształcenia prawniczego. A stara łacińska maksyma mówiąca, że nieznajomości prawa szkodzi, może okazać się bardzo kłopotliwa i…. kosztowana.
A może bezpieczniej jest z agencją reklamową?
Czy jeśli wykupimy zdjęcie od agencji reklamowej, to jesteśmy całkowicie wyłączeni z odpowiedzialności za bezprawne działania w sytuacji, gdy okaże się, że agencja nie miała zgody na publikowanie i rozpowszechnianie wizerunku…. Okazuje się, że niestety wtedy też nie jesteśmy bezpieczni.
Jak się bronić?
Jakie zapisy umowy należy wprowadzić do kontraktu? Jak prawidłowo zredagować umowę?
Odpowiedzi na te i szereg innych pytań dostarczy Państwu z pewnością szkolenie: PRAWO AUTORSKIE w działalności marketingowej firmy - warsztaty dla nie-prawników, które odbędzie się w dniu 18 stycznia 2008 r. w Warszawie.
Po szczegółowe informacje zapraszamy na stronę www.homocreatore.pl lub prosimy o kontakt telefoniczny (022) 629 77 87.
Korzyści ze szkolenia to:
• niezbędna wiedza co do form umów zawieranych m.in. z twórcą utworu, reklamy, gadżetów reklamowych, dzieła;
• umiejętność tworzenia i wykorzystania w praktyce klauzul umownych stosowanych w obrocie prawami autorskimi;
• znajomość i konsekwencje wynikające z odpowiedzialności z tytułu naruszenia praw autorskich;
• wiedza na temat ochrony pomysłu na kampanię reklamową tajemnicy przedsiębiorstwa oraz czynów nieuczciwej konkurencji.
Szkolenie prowadzone będzie metodą warsztatową, więc uczestnicy nabędą praktyczną wiedzę z poruszanego zakresu.
Ośrodek Doradztwa i Treningów Szkoleniowych HOMO CREATORE skupia zespół doświadczonych doradców i trenerów praktyków – specjalistów z zakresu psychologii, organizacji, zarządzania, sprzedaży i coachingu, którzy posiadając wysokie kompetencje w swojej dziedzinie, podchodzą z pasją, zaangażowaniem i radością do wykonywanej pracy – czym potrafią zarazić uczestników szkoleń!
Prowadzimy szkolenia otwarte oraz zamknięte (in company – „szyte na miarę”).
W naszej ofercie znajduje się szeroka paleta szkoleń z zakresu miękkich umiejętności biznesowych, np.:
• ORGANIZACJA PRACY "W DRODZE" - warsztaty dla osób, których praca związana jest z częstymi wyjazdami
• ZARZĄDZANIE PROJEKTEM, wykorzystanie potencjału pracy zespołowej
• PSYCHOLOGIA PIENIĘDZY i mechanizmy ich zarabiania
• JAK SKUTECZNIE ZDOBYĆ POŻĄDANIE KLIENTÓW, przez zbudowanie silnej i atrakcyjnej marki
• SAVOIR-VIVRE DLA MENEDŻERÓW, czyli etykieta w firmie, na spotkaniu i biznes-lunchu
• TRENING KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ, czyli jak działać efektywnie
• TRENING MENEDŻERSKI - motywacja i zarządzanie zespołem
• Trening skutecznego ZARZĄDZANIA CZASEM
• Trening SKUTECZNOŚCI OSOBISTEJ
• ASERTYWNOŚĆ w działaniu
• WYSTĄPIENIA publiczne
• Zarządzanie EMOCJAMI
• ZARZĄDZANIE SOBĄ, czyli jak osiągnąć równowagę w życiu zawodowym i prywatnym
• KREATYWNOŚĆ i podejmowanie decyzji
• NEGOCJACJE - strategie i techniki
• COACHING menedżerski, czyli trening skuteczności szefa
• Przyjmowanie REKLAMACJI i OBIEKCJI klienta
• SEKRETARIAT doskonały - sztuka komunikacji i organizacji pracy
• Skuteczna WIZYTA HANDLOWA
• SPRZEDAWAJ jak profesjonalista
• STRATEGIE HANDLOWE W SPRZEDAŻY, czyli radzenie sobie z grami klientów Sztuka budowania LOJALNOŚCI klientów
• TELEFONICZNA OBSŁUGA klienta i telemarketing
Zapraszamy do kontaktu z nami: www.homocreatore.pl, www.szkolenia-biznesowe.pl; biuro@homocreatore.pl albo telefonicznie (022) 629 77 87.
« poprzedni | archiwum | następny »
PRAWO AUTORSKIE W DZIAŁALNOŚCI MARKETINGOWEJ FIRMY, czyli niewiedza kosztuje a wiedza daje bezpieczeństwo i spokój.
Twój pracownik robi zdjęcia na firmowej imprezie po czym umieszczacie je na stronie internetowej. I tu rodzi się szereg pytań, wątpliwości oraz bardzo prawdopodobnych i kosztownych... kłopotów.Kto i kiedy ma prawa autorskie do zdjęć, czy i w jakich okolicznościach mogą na zdjęciu znajdować się rozpoznawalni ludzie znani lub nie znani publicznie, czy bezpieczeństwo i ochronę przed roszczeniami zapewnia nam kupowanie materiałów graficznych lub zdjęciowych od agencji reklamowej...?
Prawa autorskie w marketingu odgrywają w dzisiejszym świecie powszechnego dostępu do Internetu, mediów i reklamy niebagatelną rolę ze względu na pojawiające się konkretne problemy, np. z wykorzystaniem wizerunków osób.
Wielokrotnie w pracy marketingowej podejmuje się (nawet nie zdając sobie często z tego sprawy) decyzje dotyczące praw autorskich. Przykładów na naruszenie i ochronę praw autorskich dostarcza życie oraz… procesy sądowe, których w ostatnim czasie jest coraz więcej.
Wracamy do naszej imprezy
Do obsługi tego wydarzenia oddelegowany jest pracownik firmy, który w ramach swoich kompetencji ma wykonać serię zdjęć. Podczas wieczoru występuje znana gwiazda muzyki pop, która prezentuje swój repertuar. Podczas wydarzenia obecni są ludzie z tzw. pierwszych stron gazet a także pracownicy firmy z osobami towarzyszącymi i zaproszeni goście. Wydarzenie się zakończyło, zdjęcia zostały przez pracownika wykonane, galerię umieszczono na stronach internetowych firmy.
Wątpliwości
Przede wszystkim - kto ma prawa autorskie do zdjęć? Czy pracownik, który w zakresie obowiązków nie ma zapisu o wykonywaniu zdjęć, ale o obsłudze wydarzeń promocyjnych, czy też jego pracodawca?
Czy, jeśli pracownik wykonywał zdjęcia poza czasem pracy, nie odbierając godzin nadliczbowych, to może skutecznie dochodzić przed sądem, że jest autorem zdjęć? Co w przypadku, gdy sąd uzna, że faktycznie pracownik ma wszelkie prawa autorskie do zdjęć?
Co do zasady, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa - z chwilą przyjęcia utworu - autorskie prawa majątkowe, w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.
Od tej zasady są jednak wyjątki przewidziane w prawie autorskim... Jeśli już uporamy się z kwestią dotyczącą praw autorskich i tak pozostaje szereg wątpliwości np. związanych z wizerunkiem osób uczestniczących w wydarzeniu. Zgodnie bowiem z prawem autorskim rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.
Prawo autorskie też przewiduje od tej zasady wyjątki m.in. w przypadku otrzymania przez osobę uwidocznioną na zdjęciu zapłaty, a także jeśli osoba uwidoczniona na zdjęciu stanowi jedynie szczegół całości takiej, jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.
Tu pojawiają się oczywiście dalsze kłopoty
W jaki sposób określić, czy dana osoba jest tzw. „szczegółem większej całości” a także, jak - w znaczeniu prawnym - należy rozumieć zgromadzenie, czy imprezę publiczną.
Prawo autorskie przewiduje jednocześnie, że brak wymaganej zgody oznacza, że zdjęć tych nie można wykorzystywać w celach komercyjnych (np. reklamie produktu). Tu jawi się szereg orzeczeń Sądu Najwyższego, które niemal w jednoznaczny sposób określają, że takie postępowanie jest bezprawne (są oczywiście orzeczenia stanowiące wyjątki od tej zasady). Zakładając jednak, że umieszczenie w tzw. galerii na stronach internetowych nie ma charakteru komercyjnego a jedynie cel informacyjny i że nie jest wymagana zgoda na umieszczania wizerunków osób bawiących się podczas imprezy - i tak pojawiają się dalsze pytania, m.in. czy w naszej galerii możemy umieszczać wizerunek gwiazdy występującej podczas zabawy? W jaki sposób to zrobić? Czy mamy prawo tylko i wyłącznie do prezentowania wizerunku tej osoby podczas jej występu, czy też podczas całej imprezy, gdy gwiazda tańczyła i piła alkohol (co może być dla naszej gwiazdy niewygodne).
Zasadniczo prawo autorskie uznaje, że nie jest wymaganie zezowanie na rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych.
A więc, czy nasze zdjęcie wykonane już po zakończeniu wykonywania przez gwiazdę pracy, nie będzie wymagało przypadkiem jej zezwolenia na publikację?
Poza tym, czy takie zezwolenie może być dorozumiane (skoro gwiazda się nie sprzeciwia to może daje milczącą zgodę?).
Kosztowne konsekwencje niewiedzy
Jedno wydarzenie a tyle pytań . Pamiętać należy, że prawo autorskie przewiduje zadośćuczynienie pieniężne za naruszenie prawa do wizerunku a z analizy akt sądowych wynika, że kwoty zasądzanego zadośćuczynienia wahają się między 5.000 zł a 150.000 zł. Warto o tym pamiętać podejmując decyzję o publikowaniu wizerunku.
Trzeba jeszcze podkreślić, że ciężar posiadania zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku będzie spoczywał na… firmie, która rozpowszechnia wizerunek.
Te wątpliwości dotyczą tylko jednej ze sfer prawa autorskiego, tj. prawa do wizerunku.
A przecież jest jeszcze kwestia poprawnych zapisów umowy łączącej strony. Nie wszyscy bowiem zdajemy sobie sprawę, że niewłaściwe zapisy umowy zawsze będą wyjaśniane na korzyść twórcy, który dostarczył utwór.
Na skutek wielu nowelizacji twórca jest obecnie niezwykle silnie chroniony. Wszystko co dotyczy wykorzystywania czyjejś twórczości powinno być uregulowane w umowie łączącej twórcę ze zleceniodawcą. Z praktyki i doświadczenia prawniczego wynika jednak, że umowy pisane są przez pracowników firmy, którzy nie mają wykształcenia prawniczego. A stara łacińska maksyma mówiąca, że nieznajomości prawa szkodzi, może okazać się bardzo kłopotliwa i…. kosztowana.
A może bezpieczniej jest z agencją reklamową?
Czy jeśli wykupimy zdjęcie od agencji reklamowej, to jesteśmy całkowicie wyłączeni z odpowiedzialności za bezprawne działania w sytuacji, gdy okaże się, że agencja nie miała zgody na publikowanie i rozpowszechnianie wizerunku…. Okazuje się, że niestety wtedy też nie jesteśmy bezpieczni.
Jak się bronić?
Jakie zapisy umowy należy wprowadzić do kontraktu? Jak prawidłowo zredagować umowę?
Odpowiedzi na te i szereg innych pytań dostarczy Państwu z pewnością szkolenie: PRAWO AUTORSKIE w działalności marketingowej firmy - warsztaty dla nie-prawników, które odbędzie się w dniu 18 stycznia 2008 r. w Warszawie.
Po szczegółowe informacje zapraszamy na stronę www.homocreatore.pl lub prosimy o kontakt telefoniczny (022) 629 77 87.
Korzyści ze szkolenia to:
• niezbędna wiedza co do form umów zawieranych m.in. z twórcą utworu, reklamy, gadżetów reklamowych, dzieła;
• umiejętność tworzenia i wykorzystania w praktyce klauzul umownych stosowanych w obrocie prawami autorskimi;
• znajomość i konsekwencje wynikające z odpowiedzialności z tytułu naruszenia praw autorskich;
• wiedza na temat ochrony pomysłu na kampanię reklamową tajemnicy przedsiębiorstwa oraz czynów nieuczciwej konkurencji.
Szkolenie prowadzone będzie metodą warsztatową, więc uczestnicy nabędą praktyczną wiedzę z poruszanego zakresu.
Ośrodek Doradztwa i Treningów Szkoleniowych HOMO CREATORE skupia zespół doświadczonych doradców i trenerów praktyków – specjalistów z zakresu psychologii, organizacji, zarządzania, sprzedaży i coachingu, którzy posiadając wysokie kompetencje w swojej dziedzinie, podchodzą z pasją, zaangażowaniem i radością do wykonywanej pracy – czym potrafią zarazić uczestników szkoleń!
Prowadzimy szkolenia otwarte oraz zamknięte (in company – „szyte na miarę”).
W naszej ofercie znajduje się szeroka paleta szkoleń z zakresu miękkich umiejętności biznesowych, np.:
• ORGANIZACJA PRACY "W DRODZE" - warsztaty dla osób, których praca związana jest z częstymi wyjazdami
• ZARZĄDZANIE PROJEKTEM, wykorzystanie potencjału pracy zespołowej
• PSYCHOLOGIA PIENIĘDZY i mechanizmy ich zarabiania
• JAK SKUTECZNIE ZDOBYĆ POŻĄDANIE KLIENTÓW, przez zbudowanie silnej i atrakcyjnej marki
• SAVOIR-VIVRE DLA MENEDŻERÓW, czyli etykieta w firmie, na spotkaniu i biznes-lunchu
• TRENING KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ, czyli jak działać efektywnie
• TRENING MENEDŻERSKI - motywacja i zarządzanie zespołem
• Trening skutecznego ZARZĄDZANIA CZASEM
• Trening SKUTECZNOŚCI OSOBISTEJ
• ASERTYWNOŚĆ w działaniu
• WYSTĄPIENIA publiczne
• Zarządzanie EMOCJAMI
• ZARZĄDZANIE SOBĄ, czyli jak osiągnąć równowagę w życiu zawodowym i prywatnym
• KREATYWNOŚĆ i podejmowanie decyzji
• NEGOCJACJE - strategie i techniki
• COACHING menedżerski, czyli trening skuteczności szefa
• Przyjmowanie REKLAMACJI i OBIEKCJI klienta
• SEKRETARIAT doskonały - sztuka komunikacji i organizacji pracy
• Skuteczna WIZYTA HANDLOWA
• SPRZEDAWAJ jak profesjonalista
• STRATEGIE HANDLOWE W SPRZEDAŻY, czyli radzenie sobie z grami klientów Sztuka budowania LOJALNOŚCI klientów
• TELEFONICZNA OBSŁUGA klienta i telemarketing
Zapraszamy do kontaktu z nami: www.homocreatore.pl, www.szkolenia-biznesowe.pl; biuro@homocreatore.pl albo telefonicznie (022) 629 77 87.
« poprzedni | archiwum | następny »
Ostatnie 10 artykułów
- » Jak zmotywować się do rozwoju w czasach pandemii? Porada trenera HILLWAY
- » Pozyskiwanie nowych klientów – PROSPECTING
- » Przykładowy cykl szkoleń dla działu handlowego, mający na celu stworzyć profesjonalnie działający zespół, który skutecznie realizuję plany szkoleniowe
- » Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów
- » POKOLENIE „Y” W PRACY
- » Koniec ery przeciętnych sprzedawców?
- » Po co nam rozwój? Czy inwestowanie we własne umiejętności jest potrzebne?
- » BY INNI SŁUCHALI Z PODZIWEM - O prezentacjach biznesowych i wystąpieniach publicznych
- » Pokolenie Y. Zarządzanie generacją.
- » 5 ważnych elementów, ważnych w nowej pracy