Dane jest nam żyć w czasach wyjątkowo ciekawych, trudnych – czasach w których sprawdzone, rutynowe działania, rzadko okazują się skuteczne.
Skoro nie sprawdzają się znane metody… może warto poszukać nowych?
Niektórzy mówią: KRYZYS [okropne słowo], inni: SPOWOLNIENIE [kojarzyć się może z odpoczynkiem], jeszcze inni: ZAŁAMANIE GOSPODARCZE [brzmi równie niemiło jak pierwsze z określeń] – ja wolę nazywać ten okres: TRUDNE CZASY.
Uczestniczę czynnie w życiu gospodarczym Polski od ponad 15-tu lat, staram się dostrzegać zmiany i reagować na nie tak, by każdy dzień przybliżał firmę, którą kieruję do ścisłej czołówki w branży. Obserwuję również bacznie poczynania podmiotów gospodarczych, które były, są lub stać się mogą naszymi klientami. Przyjaciele mówią, że jestem dobrym obserwatorem, postaram się więc przedstawić w tym artykule niektóre poczynione spostrzeżenia.
Jako, że „każda akcja wywołuje reakcję” – spróbujmy prześledzić typowe reakcje [strategie] stanowiące odpowiedź na TRUDNE CZASY.
Pierwsza z nich to: Przetrwać [P].
Najkrócej opisać ją można słowami:
• czekamy,
• staramy się nie stracić niczego ze swego „tortu”,
• odwlekamy podjęcie radykalnych działań [zmian, cięć, fuzji etc].
Zalety:
• Brak dodatkowych kosztów
• Względny [pozorny] brak objawów nerwowości wśród załogi
• Minimalizacja ryzyka popełnienia błędu
• Uzyskanie dodatkowego czasu na obserwację działań konkurencji
Wady:
• Niepewność [najczęściej skrywana] członków zespołu/załogi
• Ryzyko, iż konkurenci wybiorą bardziej skuteczne strategie
• Zaniechanie działań może spowodować, iż niektóre możliwości staną się niedostępne
• Odejście części klientów do konkurencji spowodowane jej intensywnymi działaniami marketingowymi
Druga reakcja to: Wykorzystać Szansę [WS] - mam tu na myśli szansę jaką daje nietypowy splot bieżących zdarzeń.
Typowe oznaki stosowania WS:
• odważne, innowacyjne działania,
• promocja nowych produktów/usług oraz stosowanie działań marketingowych dostosowanych do zmieniających się realiów.
Zalety:
• Niecodzienne zachowania klientów, które mogą generować popyt na specyficzne produkty/usługi
• Odejście [wycofanie się z rynku] części konkurencji
• Możliwość przejęcie słabnącego konkurenta
Wady:
• Trudności w prognozowaniu
• Sprzeczne komunikaty analityków
• Wysoki stopień ryzyka w podejmowanych działaniach
Trzeci typ reakcji to: Nowy Początek [NP], czyli:
• uznanie TRUDNYCH CZASÓW za początek reszty okresu naszej aktywności gospodarczej [nawiązując do znanego stwierdzenia: „Dziś jest początek reszty mojego życia”],
• korzystanie z zasobów przy uwzględnieniu wszystkich możliwości załogi i infrastruktury.
Zalety:
• Otwarcie się na nowe możliwości
• Uniknięcie „czarnowidztwa”
• Brak odwołań do przeszłości
• Realistyczna ocena istniejącej sytuacji
• Lepsze wykorzystanie potencjału organizacji
Wady:
• Możliwy opór kierowników średniego szczebla – dzieje się tak w przypadku nieprawidłowej komunikacji na linii: zarząd – kierownicy liniowi
• Odczuwana przez niektórych pracowników presja na rozwój osobisty
Czwarta strategia to: Odwrót [O].
• jest to reakcja, która w swej radykalnej odmianie zasługiwać może na miano dezercji. Odwrót to definitywne wycofanie się z „gry” spowodowane [nie zawsze trafną] oceną bieżącej sytuacji. Polega najczęściej na pozbyciu się udziałów lub likwidacji przedsiębiorstwa.
Zalety:
• Szansa na odzyskanie części zainwestowanych środków
• Uniknięcie ryzyka podjęcia błędnych decyzji [możliwych w przypadku dalszego prowadzenia działalności]
Wady:
• Pozostawienie załogi w sytuacji wyjątkowo trudnej [w czasach rosnącego bezrobocia]
• Pozbawienie się możliwości innowacyjnego działania, istniejącej np. dzięki zastosowaniu strategii NP lub WS
Jak widać, istnieją co najmniej cztery typy reakcji na TRUDNE CZASY.
• Która z przedstawionych strategii jest najlepsza?
• Która przyniesie efekty najszybciej?
• Który typ reprezentuje Państwa organizacja?
Na te i inne pytania, odpowiedzi udzieli sobie zapewne każdy z Czytelników. Chętnie podejmę dyskusję z Państwem, proszę o e-maile – obiecuję odpowiedzieć na każdy.
Narzędzia, którymi SYNTEZA pragnie Państwa wesprzeć w TRUDNYCH CZASACH
• Metody redukcji kosztów zaopatrzenia [dwudniowe zajęcia prowadzone dynamicznie przez eksperta z zakresu logistyki ekonomicznej, doktora Marka Kasperka].
• Negocjacje windykacyjne [intensywne warsztaty zwiększające skuteczność prowadzenia trudnych rozmów zmierzających do odzyskania należności od nieterminowo płacących kontrahentów].
• Kierowanie zespołem w okresie spowolnienia gospodarczego [jeden z programów warsztatów stworzonych jako odpowiedź naszych ekspertów na trudne czasy; dwudniowe zajęcia pozwalające spojrzeć na zagadnienia kierowania w nieco inny sposób – tak, by oprócz zagrożeń dostrzec również szanse].
• Sprzedaż i obsługa klienta w czasie kryzysu [program adresowany do wszystkich osób, dla których wyniki sprzedaży nie są wyłącznie liczbami wpisywanymi w firmowe zestawienia; jeśli naprawdę chcesz zmierzyć się z przeciwnościami, których nie szczędzą trudne czasy – musisz wziąć udział w tych zajęciach].
• Akademia Umiejętności Lidera [wyjątkowy zestaw tematów szkoleń realizowanych dla organizacji pragnących w pełni rozwinąć potencjał kadr – wyłącznie w formie zajęć „in-company”].
• Modyfikacja i negocjowanie układów zbiorowych pracy [UZP] – jako jedyna firma w Polsce świadczymy specjalistyczne usługi eksperckie w tym zakresie. Zmiany zapisów UZP stanowią jedną z metod zmniejszenia kosztów pracy, tym lepszą dla pracowników, że nie pociągającą za sobą konieczności redukcji zatrudnienia.
Opracowanie: Adam Pilarczyk – właściciel SYNTEZA [Szkolenia-Konsulting]. Ekspert w zakresie zarządzania nowoczesną organizacją.
Kontakt z Autorem: apilarczyk@synteza.pl
« poprzedni | archiwum | następny »
Moja recepta na trudne czasy
„Obyś żył w ciekawych czasach”… to wg wielu jedna z najstraszniejszych chińskich klątw – twierdzę, że ktoś rzucił ją na żyjące obecnie pokolenia.Dane jest nam żyć w czasach wyjątkowo ciekawych, trudnych – czasach w których sprawdzone, rutynowe działania, rzadko okazują się skuteczne.
Skoro nie sprawdzają się znane metody… może warto poszukać nowych?
Niektórzy mówią: KRYZYS [okropne słowo], inni: SPOWOLNIENIE [kojarzyć się może z odpoczynkiem], jeszcze inni: ZAŁAMANIE GOSPODARCZE [brzmi równie niemiło jak pierwsze z określeń] – ja wolę nazywać ten okres: TRUDNE CZASY.
Uczestniczę czynnie w życiu gospodarczym Polski od ponad 15-tu lat, staram się dostrzegać zmiany i reagować na nie tak, by każdy dzień przybliżał firmę, którą kieruję do ścisłej czołówki w branży. Obserwuję również bacznie poczynania podmiotów gospodarczych, które były, są lub stać się mogą naszymi klientami. Przyjaciele mówią, że jestem dobrym obserwatorem, postaram się więc przedstawić w tym artykule niektóre poczynione spostrzeżenia.
Jako, że „każda akcja wywołuje reakcję” – spróbujmy prześledzić typowe reakcje [strategie] stanowiące odpowiedź na TRUDNE CZASY.
Pierwsza z nich to: Przetrwać [P].
Najkrócej opisać ją można słowami:
• czekamy,
• staramy się nie stracić niczego ze swego „tortu”,
• odwlekamy podjęcie radykalnych działań [zmian, cięć, fuzji etc].
Zalety:
• Brak dodatkowych kosztów
• Względny [pozorny] brak objawów nerwowości wśród załogi
• Minimalizacja ryzyka popełnienia błędu
• Uzyskanie dodatkowego czasu na obserwację działań konkurencji
Wady:
• Niepewność [najczęściej skrywana] członków zespołu/załogi
• Ryzyko, iż konkurenci wybiorą bardziej skuteczne strategie
• Zaniechanie działań może spowodować, iż niektóre możliwości staną się niedostępne
• Odejście części klientów do konkurencji spowodowane jej intensywnymi działaniami marketingowymi
Druga reakcja to: Wykorzystać Szansę [WS] - mam tu na myśli szansę jaką daje nietypowy splot bieżących zdarzeń.
Typowe oznaki stosowania WS:
• odważne, innowacyjne działania,
• promocja nowych produktów/usług oraz stosowanie działań marketingowych dostosowanych do zmieniających się realiów.
Zalety:
• Niecodzienne zachowania klientów, które mogą generować popyt na specyficzne produkty/usługi
• Odejście [wycofanie się z rynku] części konkurencji
• Możliwość przejęcie słabnącego konkurenta
Wady:
• Trudności w prognozowaniu
• Sprzeczne komunikaty analityków
• Wysoki stopień ryzyka w podejmowanych działaniach
Trzeci typ reakcji to: Nowy Początek [NP], czyli:
• uznanie TRUDNYCH CZASÓW za początek reszty okresu naszej aktywności gospodarczej [nawiązując do znanego stwierdzenia: „Dziś jest początek reszty mojego życia”],
• korzystanie z zasobów przy uwzględnieniu wszystkich możliwości załogi i infrastruktury.
Zalety:
• Otwarcie się na nowe możliwości
• Uniknięcie „czarnowidztwa”
• Brak odwołań do przeszłości
• Realistyczna ocena istniejącej sytuacji
• Lepsze wykorzystanie potencjału organizacji
Wady:
• Możliwy opór kierowników średniego szczebla – dzieje się tak w przypadku nieprawidłowej komunikacji na linii: zarząd – kierownicy liniowi
• Odczuwana przez niektórych pracowników presja na rozwój osobisty
Czwarta strategia to: Odwrót [O].
• jest to reakcja, która w swej radykalnej odmianie zasługiwać może na miano dezercji. Odwrót to definitywne wycofanie się z „gry” spowodowane [nie zawsze trafną] oceną bieżącej sytuacji. Polega najczęściej na pozbyciu się udziałów lub likwidacji przedsiębiorstwa.
Zalety:
• Szansa na odzyskanie części zainwestowanych środków
• Uniknięcie ryzyka podjęcia błędnych decyzji [możliwych w przypadku dalszego prowadzenia działalności]
Wady:
• Pozostawienie załogi w sytuacji wyjątkowo trudnej [w czasach rosnącego bezrobocia]
• Pozbawienie się możliwości innowacyjnego działania, istniejącej np. dzięki zastosowaniu strategii NP lub WS
Jak widać, istnieją co najmniej cztery typy reakcji na TRUDNE CZASY.
• Która z przedstawionych strategii jest najlepsza?
• Która przyniesie efekty najszybciej?
• Który typ reprezentuje Państwa organizacja?
Na te i inne pytania, odpowiedzi udzieli sobie zapewne każdy z Czytelników. Chętnie podejmę dyskusję z Państwem, proszę o e-maile – obiecuję odpowiedzieć na każdy.
Narzędzia, którymi SYNTEZA pragnie Państwa wesprzeć w TRUDNYCH CZASACH
• Metody redukcji kosztów zaopatrzenia [dwudniowe zajęcia prowadzone dynamicznie przez eksperta z zakresu logistyki ekonomicznej, doktora Marka Kasperka].
• Negocjacje windykacyjne [intensywne warsztaty zwiększające skuteczność prowadzenia trudnych rozmów zmierzających do odzyskania należności od nieterminowo płacących kontrahentów].
• Kierowanie zespołem w okresie spowolnienia gospodarczego [jeden z programów warsztatów stworzonych jako odpowiedź naszych ekspertów na trudne czasy; dwudniowe zajęcia pozwalające spojrzeć na zagadnienia kierowania w nieco inny sposób – tak, by oprócz zagrożeń dostrzec również szanse].
• Sprzedaż i obsługa klienta w czasie kryzysu [program adresowany do wszystkich osób, dla których wyniki sprzedaży nie są wyłącznie liczbami wpisywanymi w firmowe zestawienia; jeśli naprawdę chcesz zmierzyć się z przeciwnościami, których nie szczędzą trudne czasy – musisz wziąć udział w tych zajęciach].
• Akademia Umiejętności Lidera [wyjątkowy zestaw tematów szkoleń realizowanych dla organizacji pragnących w pełni rozwinąć potencjał kadr – wyłącznie w formie zajęć „in-company”].
• Modyfikacja i negocjowanie układów zbiorowych pracy [UZP] – jako jedyna firma w Polsce świadczymy specjalistyczne usługi eksperckie w tym zakresie. Zmiany zapisów UZP stanowią jedną z metod zmniejszenia kosztów pracy, tym lepszą dla pracowników, że nie pociągającą za sobą konieczności redukcji zatrudnienia.
Opracowanie: Adam Pilarczyk – właściciel SYNTEZA [Szkolenia-Konsulting]. Ekspert w zakresie zarządzania nowoczesną organizacją.
Kontakt z Autorem: apilarczyk@synteza.pl
« poprzedni | archiwum | następny »
Ostatnie 10 artykułów
- » Jak zmotywować się do rozwoju w czasach pandemii? Porada trenera HILLWAY
- » Pozyskiwanie nowych klientów – PROSPECTING
- » Przykładowy cykl szkoleń dla działu handlowego, mający na celu stworzyć profesjonalnie działający zespół, który skutecznie realizuję plany szkoleniowe
- » Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów
- » POKOLENIE „Y” W PRACY
- » Koniec ery przeciętnych sprzedawców?
- » Po co nam rozwój? Czy inwestowanie we własne umiejętności jest potrzebne?
- » BY INNI SŁUCHALI Z PODZIWEM - O prezentacjach biznesowych i wystąpieniach publicznych
- » Pokolenie Y. Zarządzanie generacją.
- » 5 ważnych elementów, ważnych w nowej pracy