Szczególne znaczenie motywacyjne mają dla informatyków szkolenia. Jest to związane ze specyfiką branży w której przyszło im pracować. Informatyka jest bowiem bardzo dynamiczną dziedziną, w której zmiany zachodzą często i mają niekiedy rewolucyjny wymiar. Dla informatyka śledzenie tych zmian i uczenie się nowych rozwiązań ma więc fundamentalne znaczenie. Jeżeli więc informatyk przegapi konieczność przestawienia się np. na nowe narzędzie programowania, grozi mu utrata pozycji na rynku pracy. Poza tym codzienna praca wymaga od większości z nich uczenia się nowych programów i zapoznawania się z nowoczesnymi rozwiązaniami. Dlatego też pracodawcy oferujący szkolenia mogą w skuteczny sposób zmotywować swoich pracowników. Czasami wiąże się to co prawda z ryzykiem utraty cennego pracownika, podkupionego przez konkurencję (niewiele firm stosuje klauzule o zwrocie kosztów szkoleń, w sytuacji rezygnacji z pracy). Jednakże kalkulacja kosztów ryzyka i korzyści (zmotywowanie, wyższe kwalifikacje, lepsza praca) świadczy na rzecz inwestowania w rozwój informatyków.
Dla większości informatyków awans zawodowy wiąże się głównie z rosnącą specjalizacją i ze zwiększeniem się odpowiedzialności. Niewiele jest bowiem firm zatrudniających duże zespoły informatyków, w których istniałaby możliwość awansu pionowego. Ścieżka kariery rozumianej jako awans poziomy może wyglądać następująco: informatyk rozpoczyna pracę od stanowiska help deska, poczym zostaje administratorem sieci, a następnie analitykiem systemowym (wszystkie te stanowiska są samodzielne, różni je jedynie zakres odpowiedzialności i poziom skomplikowania wykonywanej pracy). Przykładem awansu pionowego może być kariera w firmie informatycznej, rozpoczynająca się od programisty, poprzez kierownika zespołu projektowego, na kierowniku działu kończąc.
Powyższy artykuł jest fragmentem artykułu p.t. "INFORMATYCY NA RYNKU PRACY" opublikowanego na łamach www.testhr.pl
« poprzedni | archiwum | następny »
INFORMATYK W FIRMIE CZYLI MOTYWOWANIE I SZKOLENIE
Generalnie rzecz ujmując nie ma istotnych różnic pomiędzy motywowaniem informatyków, a innych grup zawodowych. Informatycy są zazwyczaj wynagradzani pensją podstawową, której czasami towarzyszy premia uznaniowa. Wyjątkiem są programiści, którzy często otrzymują tzw. premie zadaniowe, związane z wykonaniem określonego etapu pracy czy zakończeniem projektu. Ponadto w zależności od systemu motywacyjnego stosowanego w firmie, informatycy, podobnie jak i inni pracownicy korzystają z opieki socjalnej, różnorodnych propozycji rekreacyjnych, ubezpieczeń etc. Niektórzy z informatyków otrzymują od firmy telefony komórkowe. W większości przypadków, nie są one jednak traktowane jako bonusy, ale jako tzw. "smycz", dzięki której są dostępni w sytuacji awarii o każdej porze dnia i nocy.Szczególne znaczenie motywacyjne mają dla informatyków szkolenia. Jest to związane ze specyfiką branży w której przyszło im pracować. Informatyka jest bowiem bardzo dynamiczną dziedziną, w której zmiany zachodzą często i mają niekiedy rewolucyjny wymiar. Dla informatyka śledzenie tych zmian i uczenie się nowych rozwiązań ma więc fundamentalne znaczenie. Jeżeli więc informatyk przegapi konieczność przestawienia się np. na nowe narzędzie programowania, grozi mu utrata pozycji na rynku pracy. Poza tym codzienna praca wymaga od większości z nich uczenia się nowych programów i zapoznawania się z nowoczesnymi rozwiązaniami. Dlatego też pracodawcy oferujący szkolenia mogą w skuteczny sposób zmotywować swoich pracowników. Czasami wiąże się to co prawda z ryzykiem utraty cennego pracownika, podkupionego przez konkurencję (niewiele firm stosuje klauzule o zwrocie kosztów szkoleń, w sytuacji rezygnacji z pracy). Jednakże kalkulacja kosztów ryzyka i korzyści (zmotywowanie, wyższe kwalifikacje, lepsza praca) świadczy na rzecz inwestowania w rozwój informatyków.
Dla większości informatyków awans zawodowy wiąże się głównie z rosnącą specjalizacją i ze zwiększeniem się odpowiedzialności. Niewiele jest bowiem firm zatrudniających duże zespoły informatyków, w których istniałaby możliwość awansu pionowego. Ścieżka kariery rozumianej jako awans poziomy może wyglądać następująco: informatyk rozpoczyna pracę od stanowiska help deska, poczym zostaje administratorem sieci, a następnie analitykiem systemowym (wszystkie te stanowiska są samodzielne, różni je jedynie zakres odpowiedzialności i poziom skomplikowania wykonywanej pracy). Przykładem awansu pionowego może być kariera w firmie informatycznej, rozpoczynająca się od programisty, poprzez kierownika zespołu projektowego, na kierowniku działu kończąc.
Powyższy artykuł jest fragmentem artykułu p.t. "INFORMATYCY NA RYNKU PRACY" opublikowanego na łamach www.testhr.pl
« poprzedni | archiwum | następny »
Ostatnie 10 artykułów
- » Jak zmotywować się do rozwoju w czasach pandemii? Porada trenera HILLWAY
- » Pozyskiwanie nowych klientów – PROSPECTING
- » Przykładowy cykl szkoleń dla działu handlowego, mający na celu stworzyć profesjonalnie działający zespół, który skutecznie realizuję plany szkoleniowe
- » Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów
- » POKOLENIE „Y” W PRACY
- » Koniec ery przeciętnych sprzedawców?
- » Po co nam rozwój? Czy inwestowanie we własne umiejętności jest potrzebne?
- » BY INNI SŁUCHALI Z PODZIWEM - O prezentacjach biznesowych i wystąpieniach publicznych
- » Pokolenie Y. Zarządzanie generacją.
- » 5 ważnych elementów, ważnych w nowej pracy